Porin VPK:n Benz Gaggenau, Suomen hienoin vanha paloauto

Benz Gaggenau (Klikkaa kuva suuremmaksi)

 

Teksti: Lauri Lempinen

Esityksen kuvat: Porin VPK:n kokoelmat

Pelastustietolehden numerossa 1/2017 julistettiin lukijakilpailu, jolla pyrittiin äänestyksellä löytämään Suomen hienoin vanha paloauto. Vaatimuksena oli myös autoon liittyvä tarina sen historiasta ja käytöstä. Mahdollinen hauska sattumuskin oli toivomuslistalla. Sain Porin VPK:n hallitukselta luvan tehdä esityksen palokunnan ylpeydestä, Benzistä. Tässä esitykseni:

Lainaus Porin WPK:n sihteeri Aksel Almqvistin laatimasta kertomuksesta Porin Wapaaehtoisen Palokunnan 10-vuotisesta toiminnasta v.v. 1913 – 1923:

”Vuonna 1921 lokakuun 19 päivänä sai W.P.K. arvokkaan kalustonsa lisäyksen. Edellämainittuna päivänä koeteltiin kaupungin rannassa W.P.K:n uutta Bentz-mallista automobiiliruiskua, joka Toiminimi Hans Koch ja kump. kautta sekä täkäläisen Kauppakomppanian välityksellä oli Saksasta saapunut. Tämä ruisku, joka Porin kaupungin ja muutamien paloapuyhtiöiden suosiollisella avustuksella on palokunnallemme saatu, on kaikin puolin tarkoitustansa vastaava sekä on sen hinta alun 300,000:tta markkaa. Tämän ruiskun käyttämistä varten on kuntaamme perustettu erityinen 20-miehinen komppania ja valitsi palokunnan Hallinto sen ensimmäiseksi päälliköksi kauppias Lauri Lindroosin.

Miehistö on pääasiallisesti teknikkoja ja pääasiallisesti automobiilin käyttöön ennestään tottuneita miehiä. Palokunnalla on ollut tilaisuus jo useassa tulipalossa koetella tätä ruiskuansa, joka toimi hyvin sekä ruiskuna että vedennostajana”.

Benz kuvattuna palokunnantalon edessä vuonna 1929.

Benz tuotiin Helsingistä Poriin17.91921 tavarajunalla. Auto ostettiin Porin kaupungin ja VPK:n yhteishankintana, josta allekirjoitettiin välikirja 26.6.1923.

”Aktiivipalveluksensa” aikana Benziä ehdittiin käyttää lähes tuhannessa tulipalossa, viimeksi vielä 1950-luvun puolivälissä. Alun perin autossa ei ollut tuulilasia, joten kyyti oli todella kylmää. Lisäksi siinä oli umpikumirenkaat, joka painavan letkuvarustuksen myötä teki varsinkin talvikeleillä autosta lumiketjuineen vaikeasti ohjattavan.

Vuosien 1929 – 1930 vaihteessa autoon asennettiin tuulilasi pyyhkijöineen ja sileiksi ajettujen umpikumirenkaiden tilalle hankittiin ilmakumirenkaat: ” Operaatio kannatti, Benz oli täysin muuttunut täryjyrästä autoksi”. Vuonna 1935 valmistuneen kaupungin vesijohtoverkoston valmistuttua voitiin letkumäärää vähentää. Painonkevennys paransi auton ajettavuutta entisestään.

Benzillä oli huomattava merkitys kaupungin sotien aikaisissa sammutusorganisaatioissa.

Porin kaupunki luovutti Benzin 9.5.1957 VPK:n täyteen omistukseen. Pariin otteeseen 1960- ja 1970-luvuilla käytiin keskustelua auton myymisestä tai vaihtamisesta uuteen Mercedes Benz-paloautoon, mutta hankkeista luovuttiin. Koko historiansa ajokunnossa ollut Benz rekisteröitiin museoajoneuvoksi vuonna 1994.

2000-luvun alussa auto entisöitiin sellaiseksi, miksi sitä vuosien muutostarpeiden vuoksi oli kehitetty. Benz on tärkeä osa palokunnan ja kaupungin kulttuuriperintöä.

Erääseen hälytykseen lähdettäessä 1920-luvulla auto pysähtyi kymmenisen metriä kuljettuaan. Käytiin seuraava keskustelu:

– Avasiks sää bensiinikraanan?
– Avasin.
– Mää avasin kans.

Perjantaina 3.11. Pelastustieto-lehden päätoimittaja Esa Aalto soitti, että Porin VPK:n Benz on voittanut kilpailun. Sovimme, että hän tuli Poriin seuraavana perjantaina 10.11. tekemään jutun vuoden viimeiseen Pelastustieto-lehteen, jossa kilpailun tulos julkistetaan. Tuomisinaan hänellä oli voitosta kertova kunniataulu ja magnumkokoinen kuohujuomapullo, koska autokilpailusta oli kysymys. Pulloa ei kuitenkaan avattu. Palkinnot otti vastaan VPK:n puheenjohtaja Tarja Hakanen.

Päätoimittaja Esa Aalto luovutti kunniakirjan puheenjohtaja Tarja Hakaselle. Kunniakirjassa on kilpailussa käytetty Benzin kuva. Kuva: Antero Luonila.

Suomen hienoimman vanhan paloauton edustalla tyytyväiset onniteltavat: Esikunnan johtaja Lauri Lempinen, kunniapuheenjohtaja Antero Luonila, puheenjohtaja Tarja Hakanen ja kunniapäällikkö Matti Kraapo. Kuva: Esa Aalto.