Porin VPK:n autovanhus Benz Gaggenau

6.7.2022

Lauri Lempinen

SUOMEIN HIENOIN VANHA PALOAUTO SAI MUISTOLAATAN

Pelastustieto-lehden lukijaäänestyksessä vuonna 2017 Porin VPK:n Benz Gaggenau valittiin Suomen hienoimmaksi vanhaksi paloautoksi. Lokakuun 21. päivänä 2021 Benzin tulosta Poriin tuli kuluneeksi 100 vuotta. Merkkipäivän juhlistamiseksi hankittiin muistolaatta, jossa kuvailtiin kulttuuriperintönäkin arvostetun auton vaiheita. Laatan paljastamispäiväksi oli suunniteltu pienimuotoinen juhlatilaisuus. Koronan ja palokunnan kerhohuoneen remontin vuoksi hankkeesta jouduttiin kuitenkin luopumaan.

Seuraava ajatus paljastaa laatta oli palokunnan vuosipäivä 4.6.2022. Kevään aikana kuitenkin huomattiin, että päivä on samalla myös koulujen päättäjäispäivä, mikä olisi aiheuttanut monissa perheissä hankaluuksia perhejuhlien päällekkäisyyden vuoksi. Laatta päätettiin kiinnittää ja paljastaa vuosipäivänä ilman juhlallisuuksia.

Laatan tekstin on laatinut ja sen hankinnasta vastannut palokunnan Esikunnan (veteraanien) johtaja Lauri Lempinen, joka aikoinaan kirjoitti myös esityksen Benzin valitsemiseksi Suomen hienoimmaksi vanhaksi paloautoksi. Benzin renkaiden aurinkosuojuksissa on tietoiskut Porin VPK:sta ja Benzistä.



Kuvat: Heikki Takala
31.8.2011

Anni Ruohomäki

Lokakuussa 2011 tulee kuluneeksi 90 vuotta siitä, kun Porin VPK sai käyttöönsä ensimmäisen paloautonsa. Benz Gaggenau –merkkinen auto oli samalla koko kaupungin ensimmäinen paloauto. Tätä nykyä se on Suomen vanhin yhtäjaksoisesti rekisterissä ollut paloauto ja Porin VPK:n silmäterä. Tämä artikkeli on lyhyt katsaus Benz-vanhuksen pitkään ja monivaiheiseen historiaan.

Porin VPK:ssa ryhdyttiin pohtimaan polttomoottoriruiskun hankkimista vuonna 1919. Moottoriruiskut olivat tehokkaampia ja nopeammin käyttövalmiina kuin VPK:n käytössä olleet käsivoimaruiskut ja höyryruisku. Vielä tuolloin ei ollut varmaa, ostettaisiinko hevosella vai autolla kuljetettava moottoriruisku, mutta ruiskun hankintaa varten perustettiin pohjarahasto. Lokakuussa 1920 Porin VPK:n jäsen, kauppias Lauri Lindroos, esitteli palokunnan hallinnolle piirustukset saksalaisesta Benzin tehtaan 1000 minuuttilitraa antavasta automobiiliruiskusta. Vuotta myöhemmin Porin VPK ja Porin kaupunki päättivät yhdessä ostaa kyseisen mallisen autoruiskun. Benz ostettiin Porin VPK:n nimeen ja käyttöön, mutta kaupungin omistukseen. Se saapui Poriin tavarajunalla Helsingistä 17.10.1921.

Benziä varten perustettiin erityinen komppania, jonka päälliköksi valittiin Lauri Lindroos. Hän valitsi komppaniaan jäsenet, jotka olivat pääasiassa teknikoita ja muita auton käyttöön tottuneita henkilöitä. Autokomppanian miehet pääsivät ensimmäisen kerran tositoimiin Benzin kanssa marraskuussa 1921. Silloin porilaisen kauppias Wahlroosin asuinrakennus kuudennessa kaupunginosassa syttyi tuleen. Sammutustöitä hidasti vedenpuute, sillä kaupungissa ei ollut vielä vesijohtoverkostoa. Rakennus ehti palaa melkein poroksi. Ympärillä olleet rakennukset pystyttiin kuitenkin suojelemaan tulelta, kun Benz saatiin toimimaan Kokemäenjoen rannassa vedennostokoneena. Vuonna 1922 Benziin rakennettiin erityinen teline letkua varten, jotta letkua olisi riittävästi ja vettä saataisiin pitkienkin matkojen päästä.

Benzin rinnalle haluttiin pian pienempi ja kevyempi paloauto, jolla päästäisiin mahdollisimman nopeasti palopaikalle. Autossa tuli olla myös vesisäiliö, jotta palomiehet saisivat sammutettua pienet palonalut heti alkuunsa. Porin kaupunki päättikin kesällä 1924 hankkia uuden vesisäiliöllä varustetun Ford-merkkisen hiilihapporuiskun Porin VPK:n käytettäväksi. Auto saatiin käyttöön seuraavana vuonna.

Letkulaatikolla varustettu Benz ja muu Porin VPK:n käytössä ollut kalusto 1920-luvun puolivälissä

Vuonna 1926 Porin VPK sai vakinaisen autonajajan, joka oli samalla kaupungin ensimmäinen vakinainen palomies. Toimeen valittiin sähkömonttööri, autoruiskukomppanian jäsen, Yrjö Kallionpää. Vakinaisen palomiehen ensisijainen työväline oli hiilihapporuisku, mutta Benziä tarvittiin varsinkin vakavampien tulipalojen sammuttamiseen. Syksyllä 1927 Porin VPK hankki kolmannen paloauton. Se oli Ford konealustalle rakennettu sammutus- ja pelastusauto.  Pari vuotta myöhemmin Porin VPK osti International-merkkisen paloauton, johon teetettiin hiilihappopaineella varustettu 550 litran vesisäiliö. Uusista autohankinnoista huolimatta Benz oli edelleen tärkeä sammutusväline. Esimerkiksi, kun Kiilholman sahalla sattui uhkaava palo vuonna 1929, riensi VPK:n iskujoukko paikalle Benzillä ja sai valtavan lautatarhapalon sammutetuksi.

Vuosien 1929 ja 1930 vaihteessa Benziin tehtiin monia kauan kaivattuja uudistuksia. Autoon hankittiin mm. kolmet jatkotikkaat ja nosturi sekä teetettiin tuulilasi ja tuulilasinpyyhkijät. Lisäksi ruiskun moottori korjattiin ja vanhat umpikumirenkaat vaihdettiin  ilmakumirenkaisiin. Renkaiden vaihto teki Benzistä huomattavasti miellyttävämmän ajettavan, sillä umpikumirenkailla varustettuna se oli ollut melkoinen täryjyrä. Sileät umpikumirenkaat olivat olleet myös todella liukkaat talvikeleillä. Vuonna 1935, kun Poriin saatiin vihdoin kunnallinen vesijohtoverkosto, Benzin päällä ollut letkulaatikko otettiin pois. Painavan laatikon poistaminen paransi Benzin ajettavuutta. Vesijohtoverkoston rakentamisen myötä kaikkiin kunnan autoihin hankittiin palopostikalustoa. Autoja oli jo kuusi, sillä Kaupunkien Yleinen Paloapuyhdistys oli vuonna 1930 lahjoittanut Porin VPK:lle Chevrolet-merkkisen letkujen- ja miehistönkuljetusauton ja vuonna 1932 palokunta oli ostanut tullihuutokaupasta käytetyn Chevrolet kuorma-auton.

Talvisodan syttyessä marraskuussa 1939 Poriin muodostettiin ns. Porin sodanajan palokunta. Sen rungon muodosti Porin VPK miehistöineen ja kalustoineen. Kaupunkia pommitettiin sodan aikana neljänä päivänä ja Mäntyluotoa kahtenatoista päivänä. Benz oli palonsammutustöissä Mäntyluodossa. Jatkosodan aikana Poria ei pommitettu kertaakaan, mutta ilmahälytysten sattuessa palomiehet ajoivat palokaluston eri puolille kaupunkia perustettuihin sodanajan palokunnan tukikohtiin. Benz ajettiin saippuatehtaalle, joka sijaitsi Tiilinummella. Jatkosodan päätyttyä syyskuussa 1944 Porin VPK sai uuden paloauton. Turun ja Porin läänin Palokuntain Lääninliiton johtokunta päätti siirtää Lääninliiton omistaman paloauton kalustoineen Porin vakinaisen palokunnan hoidosta ja käytöstä Porin VPK:lle. Autoa kutsuttiin ”Lääninliitoksi”. Benziä tarvittiin vielä 1940-luvun lopullakin vakavien tulipalojen sammuttamiseen. Esimerkiksi joulukuussa 1948, kun Teljän tehtaalla sattui suurpalo, Porin VPK:n miehillä oli sammutustöissä mukana myös Benz.

1950-luvulla paloaseman autohallissa alkoi tulla ahdasta, sillä siellä pidettiin sekä Porin VPK:n että vakinaisen palokunnan paloautoja. Vuoden 1955 alussa autot laitettiin uuteen järjestykseen. Benz siirrettiin tallin perälle, josta sen pois ajaminen oli vaikeaa ja mahdollista vasta sen jälkeen, kun kaikki muut autot oli ensin ajettu edestä pois. Viimeinen merkintä Porin VPK:n pöytäkirjoissa Benzin käytöstä palonsammutustöissä on elokuulta 1955. Silloin oli tuli irti Porin Paperitehtaalla. Vaikka ei ole varmaa, oliko juuri tämä Benzin viimeinen kerta tositoimissa, oli se ainakin viimeisten joukossa. Benz oli jo käynyt vanhanaikaiseksi ja sen teki osaltaan tarpeettomaksi Porin VPK:n vuonna 1956 hankkima uusi paloauto. Uusi auto oli Ford-merkkinen katettu paloauto, jossa oli vanhempia autoja tehokkaampi moottori ja pumppu.

9.5.1957 Porin kaupunki luovutti Benzin Porin VPK:n omistukseen. Virallinen luovutustilaisuus pidettiin Porin paloasemalla. Käytännössä tämä tarkoitti sitä, että Benzin säilyttäminen ja kunnossapito jäi VPK:n huoleksi. Kolme vuotta myöhemmin VPK:n hallinto suunnitteli Benzin vaihtamista uuteen paloautoon. Hallinto päätti ottaa yhteyttä Mercedes Benzin maahantuojaan. Benzistä otettiin myös valokuva mahdollista vaihtokauppaa silmällä pitäen. Kauppaa ei kuitenkaan syntynyt ja Benz sai jäädä Poriin. 1960-luvun lopulla Benzille keksittiin uudenlaista käyttöä. Esimerkiksi vuonna 1969 Porin VPK vuokrasi sen kuljettajineen Satakunnan Osuuskaupan mainosajoon. Uudenlaisten käyttömahdollisuuksien keksimisestä huolimatta Benzin kohtalo oli jälleen vaakalaudalla vuonna 1975. Tuolloin VPK:n kokouksissa pohdittiin taas sen vaihtamista uuteen sammutusautoon. Ajatus herätti palokuntalaisten keskuudessa kuitenkin niin paljon vastustusta, että kauppaa ei tälläkään kertaa tehty. Uuden sammutusauton VPK sai vasta vuonna 1988.

Benz Porin VPK:n 110-vuotisjuhlaparaatissa 17.6.1973

Vuonna 1994 Porin VPK rekisteröi Benzin museoajoneuvoksi. Samana vuonna palokunta lainasi autoa Satakunnan Mobilistien näyttelyyn. Satakunnan Mobilistit tekivät Benziin talkootyönä mittavan moottoriremontin. Kesällä 2000 Benz päätettiin entisöidä, koska työhön saatiin osaavat tekijät. Entisöinti tehtiin Porin palolaitoksella ja se valmistui vuonna 2003. Sittemmin uuteen loistoonsa entisöity Benz on ollut monessa mukana. Yksi merkittävä tapahtuma oli vuonna 2006 järjestetty Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön 100-vuotisparaati. Samana vuonna Benz ylsi hopeasijalle Pelastustieto -lehden lukijoilleen järjestämässä kaikkien aikojen paloauto äänestyksessä. Benziä on käytetty lähivuosina myös esimerkiksi hääkuvauksissa ja eläkkeelle lähtemistapahtumissa. Lisäksi se on joka vuosi sään salliessa mukana Porin VPK:n laskiaismarssilla. Vuonna 2007 VPK remontoi vanhan paloaseman tiloja ja rakennutti sinne uuden autotallin. VPK juhli tallin käyttöönottoa helmikuussa 2008 ja nimesi sen Benzin Talliksi. Siellä suuren ikkunan edessä Benz-vanhus on hyvässä säilössä ja samalla kaikkien kaupunkilaisten ihasteltavana.

Entisöity Benz Porin Etelärannassa järjestetyssä ruiskunäytöksessä vuonna 2003

Artikkelin valokuvat ovat Porin VPK:n kokoelmista